گروه های پژوهشی

گروه موزه داری
گروه موزه داری
مدیر گروه : دکتر امیر محمدخانی
گروه موزه داری به طور تخصصی به مباحث مربوط به موزه های دفاع مقدس می پردازد و تلاش می کند پژوهش هایی را در ارتباط با مسائل تخصصی موزه داری هدایت کند. دانش آموختگان، دانش جویان و علاقه مندان به حوزه موزه داری می توانند در این گروه عضو شوند و به فعالیت بپردازند.
گروه هنر و معماری
گروه هنر و معماری
مدیر گروه :
هنر و معماري دو ابزار بياني مهم انقلاب اسلامي و دفاع مقدس اند. هنر از ابتدا به عنوان رسانه انقلاب استفاده شده است. با اين حال معماري عمدتاً پس از پايان دفاع مقدس به شکل موزه و يادمان پديد آمد. رسالت گروه هنر و معماری ایجاد فرصت و فضا برای فعالیت هنرمندان و معماران حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است تا هم به معرفی آثار خود بپردازند و هم آثار جدیدی را در این عرصه خلق کنند.
گروه تاریخ
گروه تاریخ
مدیر گروه : دکتر هادی مراد پیری
نهضت انقلاب اسلامی از 15 خرداد 1342 تا پیروی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و حوادث پس از آن و همچنین هشت سال دفاع مقدس، مهمترین دوران تاریخ معاصر کشور محسوب می شود. بنابراین مطالعه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با رویکرد تاریخی نیز از موضوعاتی است که گروه تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به آن می پردازد.
گروه ادبیات
گروه ادبیات
مدیر گروه :
ادبیات و بخش های مختلف آن از جمله رمان، شعر، داستان های کوتاه و ... یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فعالیت های علمی و فرهنگی برای نشر و انتقال معارف و ارزش های دفاع مقدس است که گروه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اهداف و فعالیت های خود را در این مسیر هدایت می کند.
گروه جامعه شناسی
گروه جامعه شناسی
مدیر گروه : دکتر محمد رحیم عیوضی
جامعه شناسی جنگ از عرصه های جدید پژوهشی است که اثرات و پیامدهای جنگ را بر جوامع بررسی می کند. هشت سال دفاع مقدس اثرات و پیامدهای متعدد و مختلفی را بر جامعه ایرانی برجای گذاشته است که بررسی این اثرات در گروه جامعه شناسی دفاع مقدس بررسی می شود.
گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل
گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل
مدیر گروه : سیدحسام الدین باب گوره
با توجه به نقش عمیق و تاثیرگذار مسائل سیاسی و بین المللی در ابعاد مختلف دوران دفاع مقدس گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل رسالت پژوهش در خصوص این مسائل را بر عهده دارد.
گروه ژئوپلیتیک و جغرافیای نظامی
گروه ژئوپلیتیک و جغرافیای نظامی
مدیر گروه : دکتر علی اکبر دبیری
ژئوپلیتیک علمی است که به تاثیر عناصر و عوامل جغرافیایی در روابط بین قدرت ها می پردازد و جغرافیای نظامی نیز دانشی است که به تاثیر و استفاده از عوارض و محیط جغرافیایی در میدان نبرد می پردازد. گروه ژئوپلیتیک و جغرافیای نظامی با هدف ارزیابی عوامل ژئوپلیتیکی و جغرافیایی در شکل گیری، استمرا و پایان جنگ تحمیلی تشکیل شده است.